گروه اقتصادی: درحالی‌که مجلس می‌رفت تا دیروز در جهت تأمین اعتبارات بخش سلامت و کاهش بار مالی این بخش در سبد هزینه خانوار اقدامی جدی انجام دهد، اختلاف‌نظرها درباره محل تأمین اعتبارات مورد نیاز برای این طرح مانع از تصویب قانونی در این رابطه شد.

به گزارش همشهری، نمایندگان مجلس که روز گذشته طرحی را با موضوع اختصاص تزریق اعتبار ملی به بخش سلامت در دستور کار داشتند، پس از آنکه نتوانستند به اجماع لازم درخصوص نحوه تأمین این منابع برسند آن را برای بررسی بیشتر به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع دادند.

امکان اجرای طرح وجود ندارد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تأکید بر اینکه کمیسیون بهداشت و درمان طرح خود را با فرض اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها تهیه کرده است، گفت: درصورت اجرای این مرحله از قانون، دولت درآمدی معادل 66هزار میلیارد تومان کسب می‌کرد که آنگاه امکان اختصاص 10درصد از آن معادل شش هزار‌میلیارد تومان به بخش سلامت وجود داشت. جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: در شرایطی که مجلس، اجرای این مرحله از قانون را متوقف و این بخش از درآمدهای دولت را حذف کرده است، نمی‌توان انتظار داشت که منابع بخش سلامت از این محل تأمین شود.

وزارت بهداشت از بقیه بخش‌ها جلوتر است

اخطارهای بودجه‌ای روز گذشته در شرایطی مطرح می‌شد که برخی نمایندگان با استناد به وضعیت دخل و خرج وزارت بهداشت و اعتبارات این نهاد، تخصیص شش‌هزار میلیارد تومان به بخش سلامت را نه‌تنها شدنی بلکه ضروری می‌دانستند. در همین رابطه سیدهادی حسینی، نماینده مردم قائمشهر گفت: طبق برنامه پنجم، ارتقای سلامت از مسائل جدی بود که یکی از ارکان اساسی آن موضوع پزشک خانواده است. وزارت بهداشت در حوزه پزشک خانواده طراحی خوبی داشته و نسبتا از برنامه جلوتر است اما برای اختصاص شش هزار میلیارد تومان به بخش بهداشت که باید جزو مسائل جدی باشد توجه کافی صورت نگرفته است.

سید محمد بیاتیان، عضو کمیسیون صنایع مجلس هم اختصاص 10درصد سهم سلامت از محل هدفمندی را موجب تقویت عدالت دانست و گفت: نگاه ما به بخش سلامت نباید مبتنی بر مسائل اقتصادی باشد چرا که بخش بهداشت، بنگاه اقتصادی نیست و باید به آن به‌عنوان یک‌ضرورت نگاه کرد.

چرا به مردم که می‌رسد می‌گوییم پول نداریم؟

مسعود پزشکیان به‌عنوان یکی دیگر از موافقان این طرح گفت: ما چه زمانی در مجلس برای درمان مردم پول گذاشته‌ایم؟ اگر راست می‌گوییم همان سفره‌ای که برای مردم پهن کرده‌ایم برای خودمان پهن کنیم، چرا به مردم که می‌رسد می‌گوییم پول نداریم و وضع دولت خراب است؟ این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: ما نمی‌گوییم پولی که ندارند بدهند، قانون گفته از درآمد هدفمندی، 10درصدش به بخش بهداشت تعلق پیدا کند یعنی اگر 10ریال نصیب دولت می‌شود یک‌ریال آن را به بخش سلامت بدهد، نه اینکه همه پول را جای دیگری بدهند و کسی که پول ندارد را در بیمارستان اجیر کنند. او تصریح کرد: اگر پول نیست، برای دولت و مجلس هم نیست، اگر پول هست باید برای مردم هم باشد. برای همه یک سفره پهن کنید.

کد خبر 194993
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز